logo
Vítáme Vás v katalogu info-turistiky, ubytování a hotelových balíčku. Máme tu pro Vás mnoho možností v informacích jak o turistice, sportu, ubytování a mnoha dalších.

Čtvrtek (28.03.2024)
SVÁTEK: Soňa
ZÍTRA: Taťána

*** Autoservis Hrušovany u Chomutova

Telefon: 775972128
Webové stránky: www.autoservis-hrusovany.cz
Typ: Autoservis - pneuservis
Oblast: Severní čechy
Město: Hrušovany
Adresa: Hrušovany 23, 431 43 Hrušovany
Cena: dle ceníku a nebo dohodou
GPS: 50°23'9.687"N, 13°29'15.867"E

Zobrazit na mapě

 

Autoservis a pneuservis

Hrušovany u Chomutova

 Hrušovany se nacházejí 8 km od Chomutova směrem na Prahu.

Nabízíme:

Opravy osobních i dodávkových

vozidel všech značek

výfukové systémy

brzdové ústrojí

díly náprav

autoskla včetně montáží

geometrie

diagnostika

zajištění STK ; EM včetně přípavy vozidla

montáže tažných zařízení

elektroinstalace

autoklempířské práce

pneuservis

klimatizace

a další.....

 

Radar bouřky

 

 

ZJIŠTĚNÍ VIN PŘI KOUPI VOZU  

 

INFORMACE PRO MOTORISTY

Žívotnost a výměna spojky

 

Spojka

Zařízení sloužící k přerušení točivého momentu mezi motorem a převodovkou. Spojkový mechanismus je jeden z nejdůležitějších součástí vašeho vozu. Zkrácená délka životnosti spojky je dána většinou stylem jízdy řidiče, nebo nevhodného používání vozu (přetěžování, nevhodného řazení rychlostních stupňů, prudké starty). Ve všech těchto případech je spojka extrémně namáhána, což má za následek rychlejší opotřebení nebo zničení spojkového mechanismu vašeho vozu.

Poruchy spojky

Spojkový mechanismus se skládá z pěti základních dílů (přítlačný talíř, spojková lamela, vysouvací ložisko, vypínací páka, setrvačník). Při zničení jedné nebo více zmiňovaných součástí muže dojít k prokluzování, hlučnosti spojky, přehřívání nebo k obtížnému řazení převodových stupňů. Nejčastější porucha spojky je opotřebení kluzných lamel unášeče nebo jejich znečištění olejem unikajícím z motoru nebo převodovky. Včasnou kontrolou a diagnostikou závady na spojkovém mechanismu, předejdete ke zničení dalších součástí spojky a zbytečně nákladné opravy.


Motor

Motor hybná síla každého vozu. Aby spolehlivě a dlouho fungoval potřebuje pro svůj provoz spoustu věcí. Jednou z nejdůležitějších je kvalitní olej se specifikací danou výrobcem a jeho pravidelná kontrola a výměna. Při špatné volbě motorového oleje a nedodržení servisních intervalů může dojít k nenávratnému poškození motoru zadřením jeho částí.

Další částí je chlazení motoru kterou obstarává směs vody a nemrznoucí kapaliny. Je-li kapalina málo odolná mrazu může zamrznout a tím poškodit motor, ale i jinou část chladící soustavy.

Aby motor pracoval správně s plným výkonem je třeba také pravidelná kontrola a výměna palivového a vzduchového filtru.Obojí má za následek snížení výkonu a špatné starty.


Převodovka

Nejčastější porucha převodovky je její zadření nebo obtížné řazení převodových stupňů. To může být způsobeno buď ztrátou olejové náplně z důvodů netěsnosti nebo špatného zacházení (přetěžování vozu,špatný způsob řazení) .Moderní převodovky zpravidla mají doživotní olejovou náplň. Nicméně je třeba kontrolovat výšku hladiny oleje případně jeho doplnění a to vždy pouze olejem doporučeným výrobcem vozidla.

 

 

Brzdová soustava

Opotřebení brzdových destiček a kotoučů je nezbytnou součástí provozu vozu. Následek nadměrného opotřebení brdových destiček je zkrácení životnosti kotoučů a naopak. Brzdový systém ve špatném stavu má za následek delší brzdnou dráhu vozu a tím zvýšené riziko dopravní nehody. Odstranění této závady je pouze možnost včasné výměny opotřebených brzdových součástí.

Kontrola brzd

Nechte si zkontrolovat včas Vaše brzdy a tím předejít nepříjemný situacím.


Výměna poškozených tlumičů pérování

 

Tlumiče pérování

Nejčastější závadou tlumičů pérovaní je ztráta olejové náplně z důvodů netěsnosti nebo opotřebením provozem. Tlumiče je proto nutné pravidelně kontrolovat a při zjištění závady vyměnit příslušný díl.

Kontrola a oprava servořízení, ramen, čepů a jejich seřízení

Zkontrolujeme nápravu stav kulových čepů, ramen, řízení a provedeme jejich odbornou výměnu

Čepy, ramena poškození

Příčina opotřebení čepů, ramen a řízení je způsobené ve většině případů stavem a povrchem vozovky nebo přetěžování vozu. Téměř všechny díly nápravy jsou neopravitelné to znamená, že poškozený díl musí být vyměněn za nový.

Výfuk oprava

Výfukové potrubí je nejčastěji poškozeno značnou korozí, kterou způsouje především jeho umístěním ve spodní části vozu kde působí vnější vlivy okolí (voda, sůl) a časté střídání teplot (kondenzace vody z výfukových plynů). U některých výfukových dílů může dojít k poškození pouze některé jejich části, kterou můžeme relativně lehce opravit a ušetřit koupi celého dílu. Častým problémem jsou zkorodované příruby nebo prorezivění v místě přivařeného háku na trubce. Všechny tyto opravy vyžadují svaření, které provádíme výhradně v ochranné CO atmosféře. Díky korozi chybí část materialu výfuku a proto je každá oprava jen oddálením výměny příslušného dílu.

Katalizátor

Moderní výfukové systémy jsou konstruovány pro odstranění nejškodlivějších emisí, které vznikají spalováním pohonných hmot. Tuto funkci zajišťují katalyzátory. Poškozený katalizator je neopravitelný a pro zachování správných funkcí výfukové soustavy a motoru se musí vyměnit za nový funkční. Montáž nového katalizatoru trvá přibližně mezi 1 až 3 hodinami a cena dílu se pohybuje podle typu vozu a motoru od 2000,- do 35.000,- Kč

 

Lambda sonda

Nejčastějším projevem chybné funkce lambda sondy je nepravidelný chod motoru s kolísáním otáček v různém režimu jízdy včetně volnoběžného chodu motoru. Poškozená lambda sonda nevysílá nebo vysílá nepravidelně do řídící jednotky elektrický signál o stavu výfukové směsi plynů a ta nemůže správně připravit směs paliva odpovídajícího pro požadovaný režim jízdy. Tím dochází k nekvalitnímu spalování směsi, což se následně projevuje na zvýšeném obsahu emisních plynů. V tomto případě nutné potřebujete vyměnit sondu, protože hrozí poškození katalyzátoru. Správnou funkci lambda sondy přesně zjistime měřením osciloskopem. Lambda je neopravitelný díl a proto se vždy mění za nový funkční . Po výměně musíme zkontrolovat pamět závad příslušným diagnostickým nástrojem. Doba opravy v rozmezí 0,5 až 3 hodiny podle typu vozu a případné koroze. Cena lambda sond 1500,- až 5000,- . Kontrola řídící jednotky a mazání paměti závad přijde na 1000,- Kč.

Diagnostika

Nejnovější originální diagnostika vag-com.Nastavení servisního intervalu,testy akčních členů,kontrola ABS, ESP, ASR, nastavení indikace oleje na přístrojové desce, nastavení indikace zbývajícího času/vzdálenosti do servisu na přístrojové desce, nastavení jazyka palubního počítače, korekce okamžité spotřeby, přizpůsobení klíčku k zapalování, aktivace funkce automatického zamykání, základní nastavení škrtící klapky, aktivování/deaktivování tempomatu, nastavení startovací dávky a mnoho dalšího.Cena již od 400,- Kč

Pravidelný servis prodlužuje životnost, zvyšuje bezpečnost a cenu Vašeho vozu.

Výrobce automobilu předepisuje plán servisních prohlídek, jehož dodržováním si zajistíte vysokou spolehlivost daného automobilu. Autoservis kontroluje stanovený rozvrh prací a mění poškozené díly a provozní kapaliny. Výměna opotřebeného dílu ještě před jeho úplným zničením zamezí daleko většímu poškození vozu a zajistí Vaší větší bezpečnost. Včastnou opravou ušetříte velké finanční prostředky, které by si vyžádala následná další oprava.Nechte si potvrdit servisní prohlídku v servisní knížce pro doložení dodržení servisního plánu.

Kontrola, údržba autobaterie a její výměna.

 

Údržba akumulátoru


Chcete-li tedy, aby Vám akumulátor vydržel co nejdéle, není od věci jej v zimním období častěji dobíjet. V případě dlouhodobé odstávky vozu vyjmeme baterii a umístníme ji do místa s teplotami převyšující +10°C. Plně nabitá baterie vydrží i extrémně nízké teploty, až –50°C. Naproti tomu zcela vybitá baterie zamrzá již při několika stupni pod bodem mrazu. U bezúdržbových baterií neuškodí, nabijete-li ji před zimním obdobím. V nezimním období je nutné, u vozidel mimo provoz déle než 4 měsíce, bezúdržbovou baterii dobít. V neposlední řadě dbáme o kvalitní připojení baterie do elektroinstalace. Tedy pevně utažené, čisté a zakonzervované svorky (konzervujeme vazelínou nebo olejem).

kontrola autobaterie

Nový akumulátor (autobaterie) je nalitý i nabitý. Není však jisté, že byl bezprostředně po expedici z výroby doručen přímo k distributorovi, potažmo ke spotřebiteli. V okamžiku montáže do vozidla se proto vždy doporučuje změřit napětí na konektorech baterie. Naměřená hodnota by neměla být nižší než 12,4V (u klasických 12V autobaterií), nebo 6,2V (u motobaterií), jinak je třeba akumulátor před montáží dobít. Plně nabitá, olověná kyselinová autobaterie, údržbový typ, má výstupní napětí 12,65V. Bezúdržbový typ, který má desky legovány kalciem či stříbrem, má až 12,85V. V případě, že je napětí bez zatížení o zhruba 0,3V nižší, není vhodné, aby vozidlo absolvovalo krátké trasy s častým startováním. Naopak, delším provozem se baterie dobije. Na životnost baterie má také vliv správné seřízení regulátoru napětí ve Vašem voze. Nejlépe se osvědčuje hladina regulovaného napětí 13,8 až 14,2V (pro 12V baterie) a 6,9V až 7,1 (pro 6V motobaterie).

Výměna autobaterie

Konektory baterie a kabelové svorky propojte dle správné polarity, nejprve připojte kabel ke kontaktu s kladným pólem (bývá zpravidla červený a označen znaménkem plus), po té následuje záporný pól, zpravidla černý kabel. Při odpojování baterie postup otočte, nejprve odpojte černý kabel (mínus svorku) a pak červený (svorka se znaménkem plus). Svorky a konektory doporučujeme udržovat v čistém a pokud možno v zakonzervovaném stavu (povrch natřít vazelínou).

Startování pomocí startovacích kabelů.

K nastartování vozu s vybitou baterii potřebujete jiný nastartovaný vůz a startovací kabely. Najděte v obou vozech akumulátor a postavte oba vozy tak, aby byly autobaterie co nejblíže k sobě. Ujistěte se, že nepřekážíte nebo neohrožujete bezpečnost silničního provozu, případně použijte výstražný trojúhelník. Důležitá věc, vyndejte klíče ze zapalování automobilu s vybitým akumulátorem a dejte do kapsy. Při připojení napětí se může aktivovat centrální zamykání a alarm, pak by jste k vybitému vozu řešili ještě jeho odemčení. Pomocí startovacích kabelů propojte akumulátory takto: červený kabel připojte každým jedním jeho koncem na svorku baterie, která je označena jako + plus, zpravidla k ní vedou červené kabely. černým startovacím kabelem propojíme vzájemně svorky označené - mínus. Zkontrolujte zda jsou kleště na startovacích kabelech opravdu pevně připevněny na elektricky vodivých částech příslušných kontaktů. Nyní nastartuje přistavené vozidlo, vypněte všechny nepotřebné elektrické spotřebiče, větrák, rádio, světla atp. a nechte běžet motor v mírně zvýšených otáčkách cca 1500 ot/min. po dobu přibližně 5 min. Při startu vybitého vozu neodpojujte startovací kabely a u běžícího vozu zvyšte otáčky motoru na cca2500 ot/min. Zkuste nastartovat vůz s vybitým akumulátorem. Nenaskočí-li motor po cca 5-10 vteřinovém startování, vypněte zapalování a nechte dalších 5 min běžet připojený a nastartovaný vůz. Zkuste nastartovat.

Starter

Při startování auta se vysune pastorek, který zapadne svým ozubením do ozubení setrvačníku na klikovém hřídeli motoru. Poté se zapne samotný elektromotor startéru, který roztočí správným směrem spalovací motor. Po uvolnění klíčku ve spínací skříňce se pastorek opět působením pružiny zasune zpět (čímž se rozpojí mechanické spojení pastorku s ozubeným věncem setrvačníku a současně se vypne napájení motoru startéru), aby nebyl startér roztáčen spalovacím motorem. Pokud by se pastorek nezasunul, vysoké otáčky pastorku by zničily jak startér, tak setrvačník.

Zásuvka přípojného vozidla 7 polová

L/1 Směrové světlo levé 1/L Žlutá

54g/2 Světlo do mlhy Modrá

31/3 Kostra Bílá

R/4 Směrové světlo pravé Zelená

58R/5 Obrysové světlo pravé Hnědá

54/6 Brzdové světlo Červená

58L/7 Obrysové světlo levé Černá

Zásuvka přípojného vozidla 13 pólová

1 Směrové světlo levé 1 / L Žluto-bílá

2 Světlo do mlhy 2 / 54G Modrá

3 Kostra pro kontakty 1-8 3 / 31 Bílá

4 (2,5mm2) Směrové světlo pravé 4 / R Zeleno-černá

5 Obrysové světlo pravé 5 / 58R Hnědo-bílá

6 Brzdová světla 6 / 54 Červená

7 Obrysové světlo levé 7 / 58L Černá

8 Couvací světlo 8 Oranžovo-bílá

9 Stálý proud od baterie vozu 9 Zelená

10 (2,5mm2) Dobíjecí napětí pro baterii přívěsu 10 Červená

11 (2,5mm2) Kostra pro kontakt 9 11 Bílá

12 Kostra pro kontakt 10 12 Bílá (2,5mm2)

13 Mlhové světlo - rozpojení 13 / 2a Šedá

 -

 

Značení pneumatik

205/55 R16 91W
205 Šířka pneumatiky v milimetrech
55 Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v %
R Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
16 Průměr ráfku v palcích
91 W Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)
Dunlop Výrobce
SP Sport 2000E Model / dezén

Další značení:
TL, TUBELESS Bezdušová pneu
TT Dušová pneu
RF Reinforced = zesílená kostra
M+S Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz
FR Ochrana alu ráfku poed poškozením při najetí k obrubníku
DOT První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu


Indexy rychlosti (SI)

SI L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rychlost
[km/hod]
120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

 

Označování indexů rychlosti nad 240 km/h, varianty značení - jejich význam a rozdíly

255/ 40 ZR 18
Standardní
ZR pneu (bez dalšího popisu použití), která je preferována některými tuningovými firmami, může být dokonce používána pro rychlosti přesahující 300 km/h při 100% využití její nosnosti.
Poznámka: Pokud rychlosti přesahují rychlost 240 km/h je u těchto pneu potřebná konzultace a schválení od výrobce pneu.


235/45 R 17 94 W

Zatížení a maximální rychlost pneu "W" je určena jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 240 km/h je 100% a při rychlosti 270 km/h je nosnost pouze 85%.

245/40 R 18 97 Y

Zatížení a maxim. rychlost je definována jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 270 km/h je 100% a při rychlosti 300 km/h je pouze 85%

275/40 ZR 18 99 Y

Pneu označená "ZR … Y" splňuje požadavky rychlosti a nosnosti pro Y – pneu (dle popisu výše). Označení nemá žádný vliv na kapacitu nosnosti/rychlosti.

255/40 ZR 18 XL (99Y)

V poslední době je zaváděné značení "ZR … Y" preferováno některými výrobci vozidel, dokonce tyto pneu nesplňují jen "Y podmínky" ale jsou vyráběny pro rychlosti přes 300 km/h. Při těchto rychlostech je však nutné zatěžovat pneu do 85% jejich nosnosti. Poznámka: U těchto pneu je potřebné schválení od výrobce pneu, pokud rychlosti přesahují rychlost 300 km/h.

Označení XL znamená "extra load" a to znamená, že pneu mají vyšší nosnost než jsou standardní pneu.

 

Maximální nosnost při rychlostech přesahující 210 km/h, závisí na maximální rychlosti pneu 


Nejčastější dotazy:

Smí být pneu stejného rozměru ale rozdílných indexů rychlostí(W, Y nebo ZR) namontovány na jednom autě?

Není žádné legislativní omezení proti montování pneu s rozličnými indexy rychlosti (W,Y nebo ZR). Musí však být splněna podmínka, že se bude jednat o pneu které mají vyšší index rychlosti než je povolená maximální rychlost vozidla. Přesto se doporučuje prostudovat místní zákony, které se mohou lišit podle jednotlivých zemí a zařídit se podle nich.

Continental doporučuje:

Montujte pneu se stejným symbolem na jednu osu. Pneumatiky s vyšším stupněm rychlosti by měly být montovány na zadní ose.

Indexy zátěže (LI)

LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
50 190 kg 634 kg
51 195 kg 650 kg
52 200 kg 667 kg
53 206 kg 687 kg
54 212 kg 707 kg
55 218 kg 727 kg
56 224 kg 747 kg
57 230 kg 767 kg
58 236 kg 787 kg
59 243 kg 810 kg
60 250 kg 834 kg
61 257 kg 857 kg
62 265 kg 884 kg
63 272 kg 907 kg
64 280 kg 934 kg
65 290 kg 967 kg
66 300 kg 1000 kg
67 307 kg 1024 kg
68 315 kg 1050 kg
69 325 kg 1084 kg
70 335 kg 1117 kg
71 345 kg 1150 kg
72 355 kg 1184 kg
73 365 kg 1217 kg
74 375 kg 1250 kg
75 387 kg 1290 kg
76 400 kg 1334 kg
77 412 kg 1374 kg
78 423 kg 1417 kg
79 437 kg 1457 kg
LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
80 450 kg 1500 kg
81 462 kg 1540 kg
82 475 kg 1584 kg
83 487 kg 1624 kg
84 500 kg 1667 kg
85 515 kg 1717 kg
86 530 kg 1767 kg
87 545 kg 1817 kg
88 560 kg 1867 kg
89 580 kg 1934 kg
90 600 kg 2000 kg
91 615 kg 2050 kg
92 630 kg 2100 kg
93 650 kg 2167 kg
94 670 kg 2234 kg
95 690 kg 2300 kg
96 710 kg 2367 kg
97 730 kg 2434 kg
98 750 kg 2500 kg
99 775 kg 2584 kg
100 800 kg 2667 kg
101 825 kg 2750 kg
102 850 kg 2834 kg
103 875 kg 2917 kg
104 900 kg 3000 kg
105 925 kg 3084 kg
106 950 kg 3167 kg
107 975 kg 3250 kg
108 1000 kg 3334 kg
109 1030 kg 3434 kg
LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
110 1060 kg 3534 kg
111 1090 kg 3634 kg
112 1120 kg 3734 kg
113 1150 kg 3834 kg
114 1180 kg 3934 kg
115 1215 kg 4050 kg
116 1250 kg 4167 kg
117 1285 kg 4284 kg
118 1320 kg 4400 kg
119 1360 kg 4534 kg
120 1400 kg 4667 kg
121 1450 kg 4834 kg
122 1500 kg 5000 kg
123 1550 kg 5167 kg
124 1600 kg 5334 kg
125 1650 kg 5500 kg
126 1700 kg 5667 kg
127 1750 kg 5834 kg
128 1800 kg 6000 kg
129 1850 kg 6167 kg
130 1900 kg 6334 kg
131 1950 kg 6500 kg
132 2000 kg 6667 kg
133 2060 kg 6867 kg
134 2120 kg 7067 kg
135 2180 kg 7267 kg
136 2240 kg 7467 kg
137 2300 kg 7667 kg
138 2360 kg 7867 kg
139 2430 kg 8100 kg


Doporučené huštění pneumatik

Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
Zde naleznete tabulky doporučených tlaků pro jednotlivé značky vozů.


Nejprve vyberte značku vozu. Zobrazí se vám tabulka jednotlivých modelů a provedení vozu s doporučenými rozměry pneumatik a tlaky pro huštění. V posledním sloupci jsou doporučené tlaky při plném zatížení vozidla. (Zdroj Michelin, Barum)



Přepočtová tabulka alternativních rozměrů pneumatik

Při změně rozměru pneu na vašem automobilu je potřeba dodržet hlavní podmínku a to výběr pneu s přibližně stejným obvodem. V tom vám pomohou následující tabulky.
V jednotlivých řádcích se vám zobrazí rozměry (nebo skupiny rozměrů), jejichž obvod je stejný nebo se nachází v toleranci. Obvod (v mm) je vyznačen vpravo vedle rozměru pneu, další údaje pak předepisují doporučený rozměr disku pro danou pneumatiku.
Pro výběr alternativního rozměru je nejlepší vycházet ze základního rozměru pro váš vůz (např. 165/70/13) - naleznete jej ve sloupci "série 70" a pak pokračovat ve stejném řádku směrem doprava k nižším profilům.

tabulka 1
(12" - 15")
tabulka 2
(15" - 16")

Musíme upozornit, že konkrétní použití je potřeba konzultovat s odborníky či výrobcem automobilu. V případě nejasností vám rádi poradí naši technici na telefonu 603 253 535.

Kdy pneumatiky přezout?

Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.

Několik rad jak pneumatiky správně uskladňovat

Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:

  • Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
  • Pneu skladujeme suché, chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko, vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
  • Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
  • Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné kolo.


Hloubka dezénu pneumatik

Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.

Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 1,6 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem hlubokým 4 mm.
 

Systém nouzového dojetí

Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.

Výhody systémů pro nouzové dojetí:

  • Odpadá nutnost vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu
  • Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění, můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu.
  • Pneumatika se může používat na běžný ráfek

Nevýhody systémů pro nouzové dojetí:

  • Je možné je použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A8,A6, BMW…)

Označení (zkratky) systému nouzového dojetí u některých výrobců:

  • Bridgestone – RFT (Run Flat Technology) - více zde
  • Continental – SSR (Self Supporting Runflate) - více zde
  • Dunlop - DSST znamená Dunlop Self-Supporting Technology - více zde

Tvary dezénů pneu

Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (Brillantis) Barum Brillantis
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (g-force Profiler) BFGoodrich G-Force Profiler
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside" (premium contact) Continental PremiumContact

Pneumatiky - možné závady

Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.

  • Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
  • Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
  • Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
  • Opotřebovaná různá místa – pneu je "zubatá", "oskákaná", signalizuje závadu tlumičů
  • Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
  • Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí

Průřez pneumatikou (Dunlop SP Sport 9000)

Parametry litého disku

Alu kola - parametry : šířka ráfku

Šířka disku v palcích.


1 palec = 25,4 mm.

Disky jsou dodávány například v těchto šířkách: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd.
Alu kola - parametry : průměr ráfku

Průměr disku v palcích.

1 palec = 25,4 mm. Průměr musí být shodný s průměrem pneumatiky. Doporučujeme používat hodnoty předepsané v technickém průkazu vozidla.

Disky jsou dodávány např. v těchto průměrech: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd.
Alu kola - parametry : ET

ET zális disku.

ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků). ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do tech. průkazu za pomocí Typového listu, který vám rovněž můžeme dodat.
Alu kola - parametry : rozteč šroubů a středový otvor

Rozteč šroubů

Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.

Středový (středící) otvor

Udává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu.


Šrouby / matky pro alu kola

Šrouby a matice jsou dodávány ke každým kolům, kromě kol označených jako PCZ (které se nasazují na originální šrouby), dodavatel dodá přesné šrouby dle parametrů automobilu.

Automobiloví výrobci používají k dotažení disku k náboji matky nebo šrouby, které mají dvě dosedací plochy. Šrouby (matky) na sériové disky mají dosedací plochu "kouli". Šrouby (matky) na aftermarketové disky mají dosedací plochu "kužel".

Našim zákazníkům doporučujeme zakoupit ke každým kolům bezpečnostní systém, což jsou speciální matice nebo šrouby, které velmi komplikují demontáž a případné zcizení alu kol. Prodává se sada po čtyřech kusech, do každého kola se montuje jeden kus.

Šrouby se dodávají v těchto rozměrech:
M12 x 1,25 x 28
M12 x 1,5 x 28
M12 x 1,75 x 28
M14 x 1,5 x 28
M16 x 1,5 x 33
Matky se dodávají v těchto rozměrech:
M12 x 1,25
M12 x 1,5
M14 x 1,5
M14 x 2,0
M16 x 1,5

Alu kola - parametry : rozteč šroubů a středový otvor


nahled